HEMA heeft het afgelopen kwartaal minder verlies gedraaid. Eind vorig jaar werd een reeks van slechte resultaten doorbroken en de positieve ontwikkelingen voor de warenhuisketen hebben zich in het begin van dit jaar voortgezet.

Na enkele zorgwekkende jaren lijkt HEMA de weg omhoog te hebben ingeslagen. De omzet groeide met 2,2 procent naar ruim 270 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal. Dat kwam mede doordat de keten per saldo vijftien nieuwe winkels erbij kreeg.

De keten spon garen bij een groeiend marktaandeel in eten en drinken en kleding. Er werd meer kleding verkocht en bovendien tegen minder hoge kortingen. Daardoor pakte het verlies met 14,7 miljoen euro bijna 5 miljoen euro lager uit dan een jaar eerder.

Online groeien

De in 2015 aangetreden HEMA-topman Tjeerd Jegen staat voor een stevige klus: in de Nederlandse winkelstraat is er het gevecht met goedkope, hippe concurrenten zoals Primark en Action; en tegelijk loopt de HEMA niet bepaald voorop met de webverkopen. Jegen sleutelt daarom stevig aan zaken als het winkelconcept, voorraadbeheer en de online groei.

HEMA verwacht in de komende maanden veel van de lancering van de nieuwe website. Die is meer toegespitst op mobiel en maakt het onder meer makkelijker voor klanten om producten te bekijken en de beschikbaarheid in winkels te zien.

Terreurdreiging België

De buitenlandse groei van HEMA gaat met horten en stoten. De omzet in de Belgische winkels liep terug met 1,5 miljoen euro. Dat kwam volgens Jegen onder meer door de terreurdreiging en het nog magere consumentenvertrouwen in het land. "Wij zijn niet de enige die daar last van hebben."

Het Belgische assortiment werd voor het eerst losgekoppeld van het Nederlandse aanbod. Zo werden voor het eerst specifiek Belgische producten verkocht, zoals fan-artikelen voor de Rode Duivels rondom het EK voetbal. "Die scoorden heel goed." Belgische klanten hadden minder interesse in de dameskleding en wijnen van de HEMA.

Schuldratio zorgwekkend

De krimp in België werd ruimschoots gecompenseerd met goede resultaten in Frankrijk, waar de omzet met bijna 5 miljoen euro steeg. Dat was voor een groot deel toe te schrijven aan de opening van negen nieuwe winkels het afgelopen jaar.

Jegen blijft voorzichtig over de toekomst. "HEMA is nog steeds financieel ongezond als je kijkt naar de verhouding van de winstgevendheid tegenover de schulden. Ik kan nog niet aangeven wanneer we zwarte cijfers schrijven."

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl